Monday 23 September 2019

BBM3410Satu2019: Nenek dan Datuk

Cerita Sosial 1: Nenek dan Datuk 

Sinopsis

Cerita ini mengisahkan tentang gelagat cucu mereka Alim ketika keluarga mereka pulang ke kampung halaman nenek dan datuk mereka di Kajang. Setelah tiba di kampung halaman Alim tercari-cari akan ayam dan itik yang selalunya ada apabila mereka pulang. Alim terus marah dan menangis. Alim kehairanan mengapa ayam dan itik itu tiada di tempat biasa dan menyangka kemungkinan ia sudah mati. Selepas itu, nenek Alim memberitahu bahawa ayam dan itik itu telah dipindahkan di reban yang baru dibuat oleh datuknya. Alim pun berhenti menangis.  Selepas puas melihat ayam dan itik itu, nenek Alim mebawanya mengelilingi rumah untuk untuk bercerita tentang perkakas rumah seperti almari dan lain-lain. Namun menangis secara tiba-tiba. Perbuatan Alim yang pelik pada masa itu meyebabkan susasana  keluarga mereka lebih rapat dan riang gembira.

Rujukan: Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi.



Terdapat beberapa jenis multimedia yang boleh digunakan bagi tujuan penyebaran cerita tersebut.  Pertama, melalui youtube. Cerita tersebut boleh dilakonkan semula dalam bentuk video kemudian memuat naik ke dalam akaun youtube secara awam supaya masyarkat senang untuk menontonnya.

 Kedua, melalui cerpen. Cerpen tersebut tidak semestinya tertulis dalam buku tetapi ia boleh diceritakan atau disebarkan melalui cerpen digital ataupun secara atas talian. Pendek kata, cerita ini boleh diceritakan melalui media sosial seperti facebook, instagram, twiter dan sebagainya.

  Akhir sekali, melalui animasi. Certia Atuk dan Nenek itu juga boleh disebarkan melalui lakonan animasi terkenal Malaysia seperti Upin dan Ipin yang sering disiarkan di kaca television seluruh negara.


No comments:

Post a Comment

BBM3410Satu2019: Vlog Makanan (KFC, Sri Serdang Selangor)

Tugasan Vlog makanan ini, saya lakukan bersama dua orang rakan saya iaitu Mohd Noor Hisyam dan Mohd Ayob Afiqrudin. Lokasi yang kami pilih ...